Zrobię to sam! Budżet partycypacyjny w gimnazjum

Szkolne doświadczenia budżetów partycypacyjnych pokazują, że warto popularyzować włączanie uczniów w proces podejmowania decyzji ważnych dla szkoły.

Takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują we francuskich liceach oraz w szkołach portugalskich i przynoszą bardzo ciekawe efekty. Współdecydowanie o losach szkoły jest dla uczniów doskonałą zabawą, szansą na zrealizowanie własnych pomysłów i lekcją obywatelskiej odpowiedzialności.

Zarządzanie szkolnymi pieniędzmi jest bardzo ważnym elementem demokracji bezpośredniej. Jest testem, sprawdzianem i swoistym egzaminem obywatelskiej dojrzałości. Pozytywny odbiór i obiecujące rezultaty budżetów partycypacyjnych w szkołach średnich spowodowały, że w Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS zaczął kiełkować pomysł, by współdecydowali jeszcze młodsi.

Doskonałą do tego okazją był projekt „Zrobię to sam! Metoda projektowa dla efektywności nauczania”, w którym uczestniczyło Gimnazjum nr 5 i Gimnazjum nr 6 w Czerwionce-Leszczynach. Ryzyko związane z zaangażowaniem gimnazjalistów, w powszechnej opinii grupy trudnej i niewdzięcznej, opłaciło się.

Efektem projektu jest dziesięć zrealizowanych przedsięwzięć. Opisujemy je w broszurze pt.: Zrobię to sam! Budżet partycypacyjny w gimnazjum (pobierz PDF)