Laboratorium TRZASKODŹWIĘKÓW

Za nami Laboratorium TRZASKODŹWIĘKÓW – niezwykła inicjatywa Stowarzyszenia Artystycznego Uwagi wARTe, która obfitowała w wielość zdarzeń, działań i wyjątkowych warsztatów skierowanych do pasjonatów majsterkowania z muzycznym zacięciem, bez ograniczeń wiekowych ani zawodowych.

Działania laboratorium w 2016r. rozpoczęły się bardzo interesującym wydarzeniem jakim było DŹWIęKOWISKO na Kampusie – interaktywny performance prowadzony przez Tomasza Manderlę i Aleksandra Gabrysia, w którym eksperymentowała także publiczność. Dźwiękowisko, odbyło się podczas Festiwalu z Ikrą w Rybniku zorganizowanego przez Instytut Społeczny Silesia.

Projekt laboratorium to także warsztaty, które trwały od września do grudnia w budynku sceny na Kampusie i innych placówkach edukacyjnych, podczas których uczestnicy wspólnie budowali instrumenty oraz obiekty dźwiękowe z materiałów przeznaczonych do recyklingu (upcycling) i stworzyli niezwykłą galerię dźwięków wydawanych z nowatorskich instrumentów pod okiem prowadzącego Tomasza Manderli.

Na finał projektu mieliśmy okazję wysłuchać niezwykle bajkowego Interaktywnego słuchowiska, które stworzyli: Dominika Kierpiec – Kontny, Rafał Kierpiec, a także autor warsztatów. Publiczność miała okazję zagrać i poeksperymentować z instrumentami zbudowanymi na warsztatach, a wszystko to miało miejsce w Domu Kultury w Rybniku-Boguszowicach.

Marzenie wielu osób biorących udział w projekcie o dźwiękowych eksperymentach ziścił Tomasz Manderla – niezwykła postać rybnickiej sceny muzycznej, założyciel i autor projektu Laboratorium Trzasko-Dźwięków; muzyk, sound designer, pedagog, laureat głównej nagrody konkursu kompozytorskiego organizowanego przez Polskie Radio program 2 “Świat cyfry. Świat muzyki”. Twórca i współtwórca muzyki do spektakli, projektów muzyczno-teatralnych, słowno-muzycznych oraz interaktywnych instalacji multimedialnych. Tmasz w swoim autorskim projekcie zajmuje się przetwarzaniem materiałów przeznaczonych do recyklingu, tworzeniem instrumentów i obiektów grających, a nawet udźwiękawianiem przedmiotów codziennego użytku (np. pędzel, ołówek, paletki do gry w tenisa ) oraz przetwarzaniem odgłosów otaczającej go przestrzeni za pomocą elektroniki. Absolwent katowickiej Akademii Muzycznej, w której ukończył klasę skrzypiec. Swoją edukację kształtował pod okiem znakomitych pedagogów: Antoniego Cofalika, Vladimira Spivakova, Keng Kok Lee, Pawła Ursteina, Romana Lasockiego. Jego ścieżki muzycne zawiodły go w swiat elektroniki gdzie z powodzeniem odaje sie kolejnym niezwykłym eksperymentom muzycznym. Jego laboratorium brało udział w pionierskich projektach artystycznych w Warszawie („Open impro. Komunikacja niewerbalna”) oraz w Szwajcarii (“Bestiarium Fortune Square”, “MetAtem”) i Austrii (“Bassboxtring”), na zaproszenie znakomitego kontrabasisty, kompozytora i performera Aleksandra Gabrysia, a także w projektach edukacyjnych, organizując warsztaty w Rybniku (m.in. “Festiwal Ekologiczny”, “Port Sztuki”), Żorach, Raciborzu, Knurowie, Bytomiu (“Międzygalaktyczny Zlot Superbohaterów”), a także na “Przystanku Woodstock”.

Projekt został dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.


OWES
Interesujesz się ekonomią społeczną? Myślisz o utworzeniu
przedsiębiorstwa społecznego? A może prowadzisz stowarzyszenie,
fundację lub spółdzielnie socjalną? Sprawdź ofertę OWES, czyli Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego.